Organizator:

Apetyt na polską żywność

Podziel się

Eksport polskiej żywności i produktów spożywczych od przystąpienia do UE rośnie. W 2019 roku osiągnął wartość 31,4 mld euro. To o 5,8 proc. więcej niż rok wcześniej.

Jak podkreślają analitycy KOWR, tak dobre wyniki eksportowe w tej grupie towarowej to zasługa pozytywnych zmiany restrukturyzacyjnych i modernizacyjnych, jakie dokonały się w polskim rolnictwie i przemyśle rolno-spożywczym po akcesji do UE, a także możliwości swobodnego handlu z państwami członkowskimi. Nie ma też wątpliwości, co do tego, że polskie produkty spożywcze wyróżnia wysoka jakość, i konkurencyjne ceny.

Eksportowi liderzy

W strukturze towarowej polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych kluczową pozycję zajmuje mięso i jego przetwory. W 2019 r. zagraniczni klienci nabyli 1,4 mln ton mięsa czerwonego wraz z przetworami o wartości 3,8 mld euro. Z kolei eksport mięsa drobiowego (łącznie z podrobami) wzrósł o 10 proc. do 1,5 mln ton, a jego wartość osiągnęła poziom 2,6 mld euro, o 9 proc. wyższy niż w roku 2018.

Mięso to jednak nie jedyny produkt, który odgrywa znaczącą rolę w wymianie handlowej Polski z zagranicą. Zainteresowaniem klientów spoza kraju cieszą się także: chleb, bułki, pieczywo cukiernicze, ciasta i ciastka i inne wyroby piekarnicze; czekolada i pozostałe przetwory spożywcze zawierające kakao; ryby suszone, solone, wędzone oraz filety rybne i pozostałe mięso rybie (nawet rozdrobnione); sery i twarogi, a także ekstrakt słodowy oraz soki owocowe i warzywne. Wszystkie te grupy produktowy stanowią łącznie ponad połowę polskiego eksportu żywności.

Sporo z nich odnotowało wzrosty w wartości eksportu w 2019. W czołówce znajdują się: przetwory zbożowo-mączne - o 8 proc. do 2,9 mld euro, produkty mleczne - o 2 proc. do 2,3 mld euro oraz ryby i przetwory rybne - o 5 proc. do 2,2 mld euro. Większa była również wartość wywozu wyrobów cukierniczych - o 9 proc., do 2,0 mld euro, warzyw łącznie z przetworami - o 6 proc., do 1,8 mld euro, a także produktów paszowych łącznie z makuchami - o 14 proc., do 1,4 mld euro, owoców łącznie z przetworami - o 1%, do 1,4 mld euro oraz kawy, herbaty i kakao - o 12 proc. do 0,8 mld euro.

Warto wspomnieć także, że w szeroko pojętej grupie artykułów rolno-spożywczych znajduje się jeszcze sporo pozycji, które wykazują potencjał eksportowy. Wśród nich są m.in. masło i pozostałe tłuszcze oraz oleje otrzymywane z mleka; produkty mleczarskie do smarowania; lody śmietankowe, makarony, cebula, szalotka, czosnek, pory oraz pozostałe warzywa cebulowe.

Kierunek dla polskiej żywności

Polska żywność trafia przede wszystkim na rynek unijny. Eksport do krajów UE wyniósł 25,6 mld euro, co stanowiło 81 proc. przychodów uzyskanych z eksportu towarów rolno-spożywczych. Głównym partnerem handlowym Polski są Niemcy, ale ważnymi odbiorcami polskich artykułów rolno-spożywczych były także: Wielka Brytania (2,8 mld euro), Niderlandy (2,0 mld euro), Włochy i Francja (po 1,7 mld euro) oraz Czechy (1,5 mld euro).

Do krajów pozaunijnych w ubiegłym roku Polska sprzedała żywność o wartości 5,9 mld euro wobec 5,2 mld euro rok wcześniej. Eksport do pozostałych krajów (spoza UE i WNP) wzrósł o 12 proc., do 4,3 mld euro. Znaczącym odbiorcą spośród tych krajów były Stany Zjednoczone, do których sprzedano towary rolno-spożywcze o wartości 551 mln euro, a także Arabia Saudyjska (302 mln euro), Izrael (245 mln euro) i Chiny (207 mln euro).

Targi POLAGRA wsparciem dla eksportu

Ważnym projektem wspierającym polskie firmy z branży spożywczej w rozwoju międzynarodowej sieci kontaktów handlowych są targi POLAGRA. Wydarzenie co roku organizowane jest w oparciu o potrzeby przedsiębiorców, a także sugestie stowarzyszeń branżowych. O jego sile świadczy przede wszystkim międzynarodowy charakter zwiedzających, reprezentujących zagranicznych dystrybutorów i grupy zakupowe. Ważną rolę w ich pozyskiwaniu odgrywa projekt „Hosetd Buyers”, w ramach którego, w ubiegłym roku, w targach udział wzięło blisko 70 przedsiębiorców z 15 krajów, zainteresowanych nawiązaniem współpracy handlowej z polskimi producentami żywności. 

Wystawcy targów POLAGRA w tym roku będą mogli także skorzystać z potencjału jaki za sobą niesie nowo utworzona platforma Buy Poland.

- Mając świadomość tego jak ważny jest handel żywnością dla całości wyniku polskiego eksportu wspieramy branżę także inicjatywami pozatargowymi, przykładem czego jest nowo utworzony serwis Buy Poland służący promocji polskiego potencjału eksportowego, z branżą spożywczą na czele. Platforma ta ma stanowić skuteczne narzędzie w wyszukiwaniu przez zagranicznych kontrahentów polskich dostawców. Już dziś podejmujemy działania w zakresie jej promocji, którą kierujemy m.in. do polskich placówek dyplomatycznych
i zagranicznych oddziałów PAIH. Idea i funkcjonalność Buy Poland będzie także rekomendowana klientom biznesowym z całego świata przez zagranicznych przedstawicieli Grupy MTP. – informuje Marcin Gorynia, dyrektor targów POLAGRA (Salon FOOD).

Internetowy katalog zawiera informacje o tysiącach producentów z najsilniejszych polskich branż, w tym z branży spożywczej. Każda z firm prezentowana na platformie Buy Poland ma na stronie swoją wizytówkę – krótki opis działalności oraz dane adresowe, a także link do strony internetowej. Są to i duże, i małe firmy, sprzedające swoje towary zarówno pod własnymi markami, jak i cudzymi. Katalog firm jest cały czas uzupełniany, trwają również prace nad dodatkowymi funkcjonalnościami platformy.

 

Źródło:

https://www.farmer.pl/fakty/polska/kowr-wartosc-eksportu-zywnosci-w-2019-r-przekroczyla-31-mld-euro,91983.html

https://pfr.pl/analizy-ekonomiczne/polskie-specjalnosci-spozywcze-w-eksporcie.html